Maar wat laten we de meisjes dan in de tussentijd doen?
Woensdag 6 april. Leden van het MakeTech Platform Keyport zijn op bezoek bij SparkTechLab in Weert. Ruud Koppens heet de deelnemers welkom. “Dat doe ik vandaag vanuit een dubbelrol.”
Naast CEO van ETF Ride Systems en bestuurslid bij Keyport, is Ruud Koppens ook bestuurslid bij MakeTech Platform én voorzitter van het SparkTechLab: “Toen ik hoorde dat het voortbestaan van dit techniekatelier voor primair onderwijs bedreigd werd, ben ik in actie gekomen. Dit mag niet verloren gaan. Er is hier zoveel opgebouwd. En we hebben het zo hard nodig.”
Techniekatelier SparkTechLab werkt aan de beeldvorming en de eerste ervaring van kinderen met techniek en technologie. Locatiemanager Jack Peeters: “Dat doen we samen met het bedrijfsleven in de vorm van gerichte praktijkopdrachten. Voor ETF Ride Systems ontwerpen de kinderen een attractie. Rijvers BV laat groep 7/8 nadenken over afval scheiden. Hoe maak je dat leuk en aantrekkelijk? De prullenbak die ze hebben bedacht staat nu daadwerkelijk op school. En ook Tal Techniek BV werkt al een aantal jaren samen met het SparkTechLab.
Maar wat laten we de meisjes dan in de tussentijd doen?
Monique Princen van Tal Techniek vertelt: “Toen Jack ons voor het eerst benaderde met het idee om de kinderen te vragen een carrosserie te ontwerpen, dacht ik eerlijk gezegd: “Maar wat laten we de meisjes dan in de tussentijd doen? ” Nou, daar ben ik teruggekomen. Al een aantal jaren op een rij komen de meisjesteams als winnaar uit de bus.”
Hoogtepunt van een project met het SparkTechLab is de finale. Dan presenteren de teams hun eindontwerp aan de jury. “Ons kost het project relatief weinig tijd”, vervolgt Monique. “We geven een gastles op school, de kinderen komen op ons bedrijf voor een rondleiding en je mag jureren tijdens de finaledag. De rest regelt Jack.“
Werken aan de beeldvorming
Jack Peeters: “We hebben hier een team van enthousiaste vrijwilligers. Dat zijn veelal gepensioneerde vakmensen die hun passie voor techniek willen overdragen. Ze leren de kinderen zagen, timmeren en bouwen. Maar ook nadenken over zwaartekracht, programmeren en de techniek achter verlichting, aandrijving en mobiliteit. Het is ontwerpend leren in optima forma. Inclusief creatief denken, presenteren en leren samenwerken. Hier krijgt elk kind de kans om zijn of haar eigen talent te ontdekken.”
“En daar moet je vroeg mee beginnen, vult Hilda Teuwen van Spolt die ook aanwezig is. “Voor hun 10e levensjaar, toont onderzoek aan. Niet omdat kinderen op die leeftijd hun definitieve beroepskeuze maken. Wel omdat ze op dat moment al mogelijke negatieve associaties ontwikkelen. Techniek is werken in een fabriek, in een blauwe overall met vieze handen. En dat is allang achterhaald!”
Hier ligt nog steeds een belangrijke taak; voorlichting aan ouders en leerkrachten. En ook daar draagt SparkTeckLab in belangrijke mate aan bij. ”Door samen te werken met bedrijven uit de regio, op locatie én in de vorm van een challenge, blijft die eerste indruk met techniek veel beter hangen. De kinderen komen met enthousiaste verhalen thuis, het wordt onderwerp van gesprek aan de keukentafel en de ouders mogen mee naar de eindpresentatie. Zo krijgen ze toch een ander beeld.”
Over techniekeducatie
Als het gaat om de beeldvorming over techniek bij de leerkrachten dan is er al heel veel gebeurd. Tessa Timmermans van STEAM Limburg – voorheen projectleider Wetenschap en Technologie Keyport: “Iedere school heeft een techniekcoördinator. Dat was stap 1, een netwerk bouwen. Eén aanspreekpunt op school, een leerkracht met affiniteit voor techniek waar we een apart scholingsprogramma voor hebben en die we kunnen betrekken bij het contact met regionale bedrijfsleven. De volgende stap, en daar heeft Jack met SparkTechLab een cruciale rol in gespeeld, is dat techniek en technologie onderdeel wordt van het curriculum. Jack vertaalt techniekeducatie in een integraal lesprogramma, zodanig dat school iets anders mag wegstrepen. Dit komt er niet bij is, maar het is in plaats van, bijvoorbeeld een rekenles, iets over natuurkunde, begrijpend lezen.”
“Bovendien, zegt Jack, is dit ook een plek waar kinderen die minder goed passen in het regulier onderwijssysteem – omdat ze dyslexie hebben bijvoorbeeld – soms helemaal opbloeien. Hier kun je werken met je handen en nog echt iets maken. Dat wordt steeds belangrijker in een tijd waarin de tablet, het digibord en gaming de boventoon voeren. We voegen hier echt een andere dimensie toe.”
“Helmond is jaloers”
Arjen Vos directeur bij Verbi en mede bestuurder van Stichting High Tech Helmond de Peel is “een beetje jaloers”. MakeTech Platform heeft hem uitgenodigd om te komen vertellen over techniekpromotie en educatie in zijn regio. “Wij doen heel veel, maar wat ik hier zie, is echt uniek. Daar kunnen wij nog wat van leren. “
Als Stichting High Tech Helmond de Peel is al een hele tijd actief. “Het begon met de Dutch Technology Week in Brainport. Daar waren alleen de grote bedrijven zoals ASML, Maxima Medisch Centrum en High Tech campus betrokken. Ik vond dat ook de kleine bedrijven zich meer moesten presenteren als hotspot. Zet je deuren open en maak jezelf zichtbaar. Dat moet je als bedrijfsleven zelf oppakken, met de overheid als facilitator. Dat is gelukt, het bedrijfsleven beheert het budget en nu lopen er allerlei projecten. We organiseren een techquiz, “we hebben de opdracht “bedrijf in een doosje”, er is een leskist, een buddyproject en TechTeam Binky met gamification. Verder zijn we gestart met een opleiding met route 2 leerlingen van het ROC.”
Meepraten?
En die gedachte speelt ook binnen de Keyport regio, vertelt Renske Cox, projectleider MakeTech Platform en Business Developer Keyport. Wie daarover mee wil denken nodig ik van harte welkom uit om zich bij mij te melden.” Aansluitend daarop vertelt Ruud Koppens over een onderzoek van brancheorganisatie FME. “Zij komen in mei met een rapport over de behoefte aan technische kennis nu en over 5 jaar. Daar komen we op terug! Techniekinstroom en techniekeducatie blijft immers een cruciaal thema voor de toekomst!