Creativiteit zorgt voor toekomstbestendigheid
“Alles waar je als bedrijf je naam of logo op wilt hebben, dat ontwerpen en maken wij.” En dat is eigenlijk meer dan dat ‘belettering & reclameproducten’ onder de bedrijfsnaam Hendrix doet vermoeden, geeft ook eigenaar Jack Hendrix toe. Zelf spreekt hij het liefst over het creëren van een totaalbeleving. Sinds de coronacrisis is daar ook steeds meer zijn focus op komen te liggen. Jack: “Wij maken een bedrijf op alle fronten zichtbaar en aantrekkelijk, zowel voor werknemers als klanten.”
Jack Hendrix (Hendrix belettering & reclameproducten)
“Dat je een aantrekkelijk bedrijf bent, kun je al laten zien aan de voordeur.”
Hendrix belettering & reclameproducten heeft de coronatijd tot nu toe glansrijk doorstaan, vertelt Jack Hendrix. “Toen de coronaperikelen begonnen, liep onze omzet in beletteringen terug. Drie medewerkers zijn met die tak bezig gebleven. Samen met 3 andere collega’s heb ik toen binnen 4 dagen tijd een nieuwe tak opgezet: coronaschermen. We hebben het afgelopen jaar twee volle opleggers met acrylaatplaten weggewerkt. En daarnaast nog veel aanverwante artikelen zoals desinfectie zuilen en vloerstickers.”
Crisis begint pas
Door die strategische switch heeft Jack Hendrix een buffer kunnen opbouwen. “Maar ik merk nu dat in onze branche de crisis pas echt begint. Je ziet dat bedrijven terughoudend zijn met investeren in belettering en reclame. Het is minder druk, maar we blijven goed aan de gang en zitten aan de goede kant van de cijfers. Sinds de avondlockdown stijgt ook de verkoop van coronagerelateerde producten weer iets. En ik heb alweer een nieuw concept bedacht dat we verder aan het uitrollen zijn.”
Het nieuwe werken
Zo noemt Jack zijn nieuwe concept. Wat het inhoudt? Jack: “Ondernemers moeten veel moeite doen om medewerkers binnen te houden. Met alleen een zak geld red je het niet meer. Mensen willen voor 100 euro meer, niet werken in een vieze productiehal of saaie kantoorruimte. Met ons nieuwe concept helpen we ondernemers om een prettige, schone en inspirerende werkomgeving te creëren. Een omgeving waarmee medewerkers en klanten zich willen identificeren. Het afgelopen jaar hebben we op dit gebied flinke stappen gemaakt. Wij adviseren steeds meer bedrijven over het verbeteren van hun aantrekkelijkheid. Samen met een netwerk van partners regelen wij alles wat daarvoor nodig is. Hier liggen onze groeikansen.”
Flexibiliteit vereist
Materiaaltekorten en lange levertijden. Net als veel andere Maketech-leden heeft Jack Hendrix er dagelijks mee te maken. “Voor onze projecten betekent dit nu dat we heel flexibel moeten zijn. Veel projecten kunnen we maar deels opleveren, omdat we niet over alle onderdelen beschikken. Ik moet medewerkers vaak last minute op andere projecten zetten. Alles goed managen, dat is nu mijn grootste uitdaging. Want je wilt toch zo weinig mogelijk verliesuren hebben en aan het einde van de maand iets verdienen.”
Maketech platform
Jack Hendrix is 6 jaar lid van het Maketech platform. “Wat mij als ondernemer helpt is, dat er bij Maketech veel collega-bedrijven zitten die custom made produceren. Met ons nieuwe concept gaan wij ook veel meer die kant op. Omdat ik via Maketech bij veel maakbedrijven kom, leer ik veel over hoe zij bepaalde zaken organiseren. Er ontstaan vaak positieve discussies die mij nieuwe inzichten opleveren. Het delen van kennis is waardevol. Over productie en personeel, maar ook over een thema als bedrijfsopvolging, want dat speelt bij mij ook over een paar jaar. Maketech heeft over dat onderwerp nu een project lopen dat mij nuttige informatie oplevert. Ook op die manier haal ik veel voordeel uit Maketech.”