Via de techniek coördinatoren van elke basis school helpt het MakeTech Platform om jouw bedrijf en techniek te integreren in de lessen. Zo krijgen kinderen de mogelijkheid om kennis te maken met een diversiteit aan toepasbaarheden van techniek, en krijgen ze tevens een beeld van de mooie bedrijven en loopbaankansen in de regio. Dit kan zijn in de vorm van:
Het MakeTech Platform en het SparkTechLab hebben beide als doelstelling kinderen in het primair onderwijs te enthousiasmeren voor techniek. Samen helpen zij bedrijven om hun techniek te vertalen naar een mooi interactief lesprogramma en introduceren zij dit bij de basisscholen in de regio. Het gaat om grotere projecten waar kinderen in enkele weken kennismaken met het bedrijf, een challenge krijgen om aan te werken en deze uiteindelijk pitchen aan een jury waar het bedrijf onderdeel van uitmaakt.
Enkele voorbeeld projecten:
De leerlingen kregen de uitdaging om een eigen achtbaan vorm te geven.
De leerlingen kregen een carrosserie en mochten hier hun eigen toepassing voor bedenken.
De leerlingen kregen de uitdaging om een attractie te ontwikkelen op het water. Drijvend en die te verbinden is aan andere attracties.
In Weert en Roermond kunnen leerlingen van HAVO en VWO de Technasium-richting kiezen. Onderdeel hiervan vormt het vak ‘Onderzoeken en ontwerpen’. Dit kan het beste omschreven worden als ‘Applied Sciences’ en is een voorbereiding op een technische opleiding op HBO- en TU-niveau. Reeds langere tijd verstrekken MakeTech bedrijven opdrachten aan het Technasium. Zowel voor leerlingen als bedrijven is dat een bijzondere ervaring.
Is een toer langs 3 à 4 lid-bedrijven door +/-70 leerlingen uit de tweede klas. Ieder bedrijf geeft uitleg over het product, het productieproces en welke functies er zoal in een bedrijf nodig zijn. Dit laatste omdat de kinderen vaak niet het idee hebben dat er ook HBO- of VWO rollen zijn in maakbedrijven. Ook wordt stilgestaan bij bedrijfseconomische aspecten, marketing en innovatie. Ook daarin kunnen leerlingen bij maakbedrijven immers carrière maken.
Daarnaast krijgen de leerlingen op ieder bedrijf een rondleiding. Op die manier proberen we leerlingen van het Technasium te boeien voor de veelzijdigheid van techniek en maakindustrie.
Is een bedrijfsopdracht die in één schooldag opgepakt wordt. De opdracht vereist technische vaardigheden evenals algemene competenties. Zo krijgen de leerlingen de opdracht om iets met een 3D printer te maken, te lassen of solderen, of te programmeren. Een mini-project wordt uitgevoerd in de klas of bij een bedrijf. Het is de ideale manier om +/-70 leerlingen in één dag kennis te laten maken en zelf aan de slag te gaan met de techniek uit een bedrijf.
Bedrijven hebben behoefte aan voldoende en goed gekwalificeerd personeel. Het MakeTech Platform onderneemt daarom samen met de opleidingsinstituten actie om techniek hierin te vertegenwoordigen. Intensieve contacten tussen bedrijven en onderwijsinstellingen leiden tot een betere aansluiting van het onderwijs met het bedrijfsleven. Bovendien worden samen met opleidingsinstituten in de regio activiteiten georganiseerd die de interesse voor techniek bij leerlingen en hun directe omgeving stimuleert. Vaak zijn leerlingen onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden die de maakindustrie in de regio biedt. Er zijn frequente contacten op directie niveau met Het Kwadrant, Technasium, Gilde Opleidingen, Fontys, Hogeschool ZUYD en St. Jansberg in Maaseik en daarnaast ook met de techniek coördinatoren in het basis onderwijs in de regio Midden-Limburg en Cranendonck.